TEKNIK TEKNIK PROPAGANDA POLITIK JALALUDIN RAKHMAT

(Studi kasus pada Kampanye Pemilu 2014 di Kabupaten Bandung dan Kabupaten Bandung Barat)

  • Ahmad Zakiyuddin

Abstract

This  reasearch  has  goal  for  understanding  Jalaluddin  Rakhmat‟s political communication in general election 2014. Research methodology is case Study.This Research collecting data is deepth interview, document study, and field observation. This research use interactionalism symbolic theory and dramaturgis theory.

The results showed Jalaluddin Rakhmat using various techniques of political propaganda  in  political  communication  that  is  as  follows:  (1).  Nickname (name calling) is giving a bad name to the other party; (2). Iming-glinging (glittering generalities) is to use grandiose words, slogans, and twisting facts; (3) .transfer, ie to identify with authority institutions; (4) .Testimonials are the repetition of the speech of a respected or hated person to promote or belittle an intent;  (5).  Populist  (Plain  foks) that  is  placing  themselves  as  part  of  the people; (6). Stacking cards (Card Stacking) is to carefully select an accurate and logical statement; and (7). Music carts (bandwagon), which encourages the Audience to jointly move people to achieve a definite goal or victory.

References

Arifin, Anwar. 2011. Komunikasi Politik, Filsafat, Paradigma, Teori, Tujuan, Strategi dan Komunikasi Politik Indonesia. Yogyakarta : Graha Ilmu
Cangara, Hafied.2009. Komunikasi Politik, Konsep, Teori dan Strategi. Jakarta
: Raja Wali Pers
Effendy, Onong Uchjana. 1993. Limit Teori dan Filsafat Komunikasi.
Bandung: Citra Aditya Bandung.

2000. Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosda karya

2000. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Remaja
Rosda Karya.

Garna, Judistira K. 1999. Metode Penelitian: Pendekatan Kualitatif Bandung: Primaco Akademika.

Neumann, W Lawrence. 2000. Social Research Methods : Qualitative and
Quantitative Approaches.4 th Edition. Pearson Education Company

Liliweri, Alo. 1994. Komunikasi Verbal dan Nonverbal. Bandung : Citra
Aditya Bakti

Moleong. Lexy J.2003. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Remaja
Rosdakarya.

Muhtadi, Asep Saeful.2008. Komunikasi Politik Indonesia. Bandung : Rosdakarya
Mulyana, Deddy.2007. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar, Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

2001. Nuansa-Nuansa Komunikasi : meneropong Politik dan
Budaya Komunikasi Masyarakat kontemporer. Bandung : Rosdakarya.
,2004.Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja
Rosdakarya
,2009. Komunikasi Antar Budaya. Bandung : PT Remaja
Rosda Karya.
Nimmo, Dan. 2002. Komunikasi Politik. Komunikasi Politik : Komunikator, Pesan dan Media. Bandung : PT Remaja Rosdakarya

.2000. Komunikasi Politik. Khalayak dan efek. Bandung : PT Remaja
Rosdakarya.

Nurudin.2008. Komunikasi Propaganda. Bandung : Rosdakarya
Rakhmat, Jalaluddin. 1989. Psikologi komunikasi. Bandung : Rosdakarya.
.1985. Metode Penelitian Komunikasi. Bandung : Remaja Rosdakarya
.2008. Memaknai Kematian. Depok : Pustaka Iiman Rousydiy, Lathief. 1989. Dasar-Dasar Rhetorica Komunikasi dan Informasi. Medan : Firman Rimbow

Prayitno, Sumarno A. 1989. Dimensi-Dimensi Komunikasi Politik.

Santoso, Sastropoetro. 1991. Propaganda salah satu bentuk Komunikasi
Massa. Bandung : Alumni Bandung: Citra Aditya bakti
Published
2018-04-11
How to Cite
Zakiyuddin, A. (2018). TEKNIK TEKNIK PROPAGANDA POLITIK JALALUDIN RAKHMAT. Jurnal Academia Praja : Jurnal Magister Ilmu Pemerintahan, 1(01), 39 - 58. https://doi.org/https://doi.org/10.36859/jap.v1i01.41